Løvenvold Kino, fotografert den 22. februar 2012. |
Zorro var innesperret. Omgitt av solide steinmurer på alle
kanter. I et rom uten vinduer. Fortvilelsen var tydelig å lese selv gjennom
ansiktsmaska han bar. Han, Zorro, som ellers hadde løsninger på det aller meste,
som ved hjelp av sitt sverd, sin pisk og sin pistol snodde seg elegant ut av de
mest illevarslende situasjoner som et menneske kan tenkes å stå overfor, virket
denne gangen nærmest rådvill. Og ikke nok med det: Nå var rådvillheten i ferd
med å gå over til rein og skjær resignasjon.
Situasjonen virket lite lovende, for å si det mildt. Svært
lite lovende. Og verre skulle det bli: For plutselig begynte to av veggene å
bevege seg. Sakte, men sikkert, kom de nærmere og nærmere vår svartkledte helt.
Sakte, men sikkert, ble rommet mindre. Og mindre. Stadig mindre. Zorro var
handlingslammet. Han ble stående helt stille. Paralysert. Fullstendig
paralysert!
Tidlig utgave av Zorro - i Douglas Fairbanks´ skikkelse. (Foto: Wikipedia) |
Det burde vi nok. Problemet var bare at vi aldri rakk å tenke
noe mer over situasjonens dystre konsekvenser. Faktisk ikke i det hele tatt rakk vi det! For da, med ett, blir lyset i
salen slått på. Bildet av en fortvilet Zorro fryses, og kinovakta proklamerer
at filmen er slutt. Iallfall for i dag: Fortsettelsen kan vi nemlig få se neste
søndag. Her på Løvenvold. På sjuer’n, da også.
Men fremdeles holder filmens dramatiske og fullstendig
uavklarte sluttsekvens oss guttunger i et jerngrep. Vi er altfor preget av
innlevelsen i Zorro´s mistrøstige stilling til å makte å protestere noe særlig.
Ikke høylytt. Og iallfall ikke unisont. Spredte mishagsytringer faller nok. Noen
buer nok også. Men kinovakta er, som alltid, fullstendig urokkelig. Og det vet
vi bare så utmerket godt! Tidligere erfaringer har lært oss at ved siden av
bussbillettører er kinovakter de man nødigst legger seg ut med. Et sleivord
eller en ubehøvlet kommentar er ofte kun det som skal til. Da blir det å
forlate kinoen enda før reklamen er ferdigvist og Sverdrup Dahls springende
Hermes forkynner at nå begynner filmen. Eller – tilsvarende – å måtte ta beina
fatt langs en regnvåt, mørk og uendelig lang Borgundveg, i stedet for en kjapp
timinutters tur bedagelig benket på et godt stoppa buss-sete av flammerødt skai.
Alt dette unødige slitet bare for å ha forsøkt å snike seg forbi billettøren i
et sjeldent ubevokta øyeblikk i den hensikt å spare de 70 ørene som
bussbilletten koster. Et øyeblikk som dessverre viser seg slett ikke å være så
ubevokta, likevel…
Zorro som fjernsynshelt på 50-tallet. Her sammen med Bernado ( Guy Williams og Gene Sheldon). (Foto: Wikipedia: |
Derfor altså, ingen videre protester denne gangen heller. For
så sterkt hadde selv ikke Zorros mot smittet over på Løvenvolds ungdommelige
publikum denne søndagskvelden på slutten av sekstitallet. Fortumlet befinner vi
oss da plutselig på veg nedover Storgata og utover Kipervikgata. Kiosken på busstoppet
på Mil selger sjokolade, tyggis og «pimp» - leskedrikk i plastposer, og vi
vrenger lommene for mynt. Her skal det snopes!
Godteriet legger seg som balsam på våre skakede nervetråder,
og vi faller ganske snart til ro. Og i det Landeruta passerer Rygh-hjørnet, er
Zorro’s fortvilte situasjon i ferd med å forvitre til å bli nok et fjernt
filmminne.
Døra inn til filmens vidtflyvende fantasier. Men først måtte kinovakta forseres... |
Kommunal kinodrift
Det var fra 1. januar 1918 at kinodriften i Ålesund ble kommunal.
Samtidig opphørte den tidligere støtten som var blitt gitt fra kommunen til
privat kinodrift i byen. Året etter ble kinoen tilsluttet landsforbundet for kommunale
kinematografer. Dermed fikk også ålesunderne tilgang til et landsomfattende
distribusjonssystem for film.
I 1923, midt under depresjonstida etter første verdenskrig,
tok byen seg råd til å reise den ærverdige Løvenvoldbygninga, inkludert kinosal
med galleri, og med folkevisa om Villemann og Magnhild som fargerik og
dekorativ fortelling langs veggene. I ei tid der massearbeidsløshet og sosial
uro preget samfunnet, var altså det moderne kulturuttrykket, konkretisert
gjennom filmmediet, noe byens politikere ønsket å satse på.
Noen år seinere, i
1928, drøftet kinostyret den økonomiske situasjonen. Nedgangskonjunkturene
rammet de utsatte eksportnæringene hardt, og dette fikk svært så følbare
virkninger for Ålesund. Og, som ellers i landet, sviktet inntektene også ved
kinoene i fiskeribyen på Nordvestlandet.
Dystre økonomiske tider til tross; det kommunalt oppnevnte kinostyret
var klinkende klar i sin konklusjon vedrørende kinodriftens framtid:
«Om det i disse
daarlige tider skulle være formaalstjenlig aa gaa til særlig energiske
anstrengelser for at skaffe kinoen større inntekter, kan det være delte
meninger om. En kan naturligvis prøve aa skaffe bare sensasjonsfilms og sætte
kinematografernes kulturelle oppgave ut av betraktning, men det kan ikke styret
være enig i. En kommunal kinematograf maa ogsaa ta hensyn til sin kulturelle
oppgave, selv om indtekterne derved blir mindre…»
(sitert etter Hesseberg: «At gavne og fornøie …Filmens
historie i Ålesund.» 1968. s. 20)
Slik konkluderte altså Ålesund kinostyre - i 1928.
I dag, 95 år etter at den ble bygd, kan vi slå fast at den ærverdige kinoen fremdeles framstår som sunnmørsbyens uovertrufne utøver av ekte kinostemning. Bare prøv!
Løvenvold : 89 år som uovertruffen utøver av ekte kinostemning! |
Når det gjelder Zorro sin videre skjebne, kan imidlertid mer
røpes: Jeg fikk aldri sett fortsettelsen. Av en eller annen grunn kom jeg meg
ikke på kino søndagen etter. Kamerater som var til stede kunne likevel berolige
meg med at det gikk bra med Zorro - til slutt: For da veggene var i ferd med å
klemme pusten fullstendig ut av den stakkars mannen, altså i absolutt aller
siste øyeblikk, klarte Zorro på mirakuløst vis å få pirket løs en stein i den
ene veggen. Først én stein, og så flere. Dermed fikk han laget seg et hull, som
han så, på sitt særdeles snedige og smidige vis, klarte å klatre gjennom.
Avslutningsvis passer det med Ray Davies og Kinks sin musikalske
hyllest til fordums filmhelter. Noen av dem hører også med blant de mange som
har befolket Løvendvolds hvite lerret gjennom tidene:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar