Inngangen til Karnak-templene. |
Verdens største friluftsmuseum!
- Det var karakteristikken
guiden brukte da han loset turistbussen inn mot Luxor, eller Theben som denne
byen en gang het. Luxor ligger ved øvre Nilen, ikke langt fra Aswan. Og byens
sentrale rolle i oldtidens Egypt, var noe denne engasjerte egyptologen med stor
tålmodighet, og på utmerket engelsk, gjorde sitt beste for å formidle overfor
oss 14 nordmenn som fulgte ham, denne tidlige mandagen i januar 2012.
Karnak
Et par kilometer utenfor sentrum av Luxor parkerer vi ved
Karnak-templene. Nettopp her skal det ha vært at faraoens datter oppdaget lille
Moses liggende og flyte i ei kurv i elvesivet. Hun tok ham til seg i
hemmelighet. Den tida var det jo bestemt at guttebarn skulle avlives. Men Moses
vokste som kjent opp. Seinere ble han den som ledet sitt folk ut av egypternes
grep, krysset Rødehavet, og gikk inn i Sinai. Førti år med ørkenvandring
fulgte. Og resten er bibelhistorie.
Flere faraoer bygde sine templer i Karnak. Utbyggingen ble
satt i gang av Sesostris I., under det såkalte Mellomriket (1991 – 1786 f. Kr.)
Etter Sesostris synes det som om en hver farao med respekt for seg selv hadde
ambisjoner om å etterlate seg monumenter ment for evigheten, nettopp her.
Obelisken |
Flere spørsmål melder seg når man vandrer omkring på dette
området: Hvordan i all verden klarte egypterne å konstruere disse byggverkene?
Hvorledes maktet de å reise de mektige steinsøylene på en slik måte at de
fremdeles, den dag i dag, kan møte de 8 million turistene som er innom Luxor
hvert år; like stødige som noensinne, og stadig med det samme, uforanderlige
uttrykket av uforgjengelighet?
Kongenes dal
Fra Karnak-templene følger kryssing av Nilen og videre til
Kongenes dal. I Kongenes dal ble de fleste av faraoene begravd, inkludert den
mest mystiske av dem alle, unge Tut- Ankh- Amon. I dette trange dalføret er i
alt 63 gravkammer avdekket så langt. Og flere vil nok bli funnet i framtida,
påpeker guiden. Én grunn til at gravene ble samlet et slikt sted, var at de da
ble lettere å beskytte mot gravplyndring. Det viste seg nemlig at pyramidene i
Giza var svært utsatt for slikt – også kort tid etter at de var tatt i bruk.
Oversiktsbilde over Kongenes dal. Da der var fotoforbud - er dette bildet hentet fra Wikipedia. |
En annen årsak er religiøs, og knyttes til de
pyramidelignende fjellformasjonene her på stedet. For i stedet for å bygge egne
pyramider, slik som det tidligere var gjort i Giza, valgte de å legge
gravkamrene inn under disse formasjonene.
Beskjedne hvilesteder er dette likevel langt i fra å regne.
Gangene går gjerne både 60 og 70 meter inn i fjellet. Hele vegen er veggene dekorert
med fargerike figurer og forunderlige skrifttegn. Enorme steinkister finnes
fremdeles i enkelte av kamrene. Men, bortsett fra nettopp Tut-Ankh-Amon, er de
mumifiserte faraoene for lengst flyttet. Flere kan i dag beskues ved Det Egyptiske
museet i Kairo. Den ellers svært så balanserte guiden klarer imidlertid ikke å
undertrykke en viss vrede over at mye av innholdet er havnet på museer ulike
steder i Europa. Tidlig på 1900-tallet sørget europeiske arkeologer for å hente
ut adskillige gjenstander, også fra Kongenes dal.
Egypternes evne til å gjennomføre, byggverk, bokstavelig
talt for evigheten, blir ytterligere understreket i Kongenes dal. Gravkammeret
til Ramses III, ett av dem vi stiger ned i, tok det for eksempel 5000 mann fem
år å grave ut og dekorere. Hammer og meisel var de viktigste redskapene til
dette arbeidet. For å få lys så langt inn i fjellet, ble et sinnrikt system av
kobberplater stilt opp. Kobberplatene sørget for å sende sollyset innover lange
korridorer og nedover bratte trappeløp.
Klippetempelet
Neste stopp på turen forlater vi bussen i dalbunnen nedenfor
dronning Hatsjepsuts tempel, og begir oss oppover den breie vegen som fører til
dette byggverket som er omkring 3500 år gammelt, og som ble reist til ære for
guden Amon. Tempelet regnes som ett av de aller vakreste byggverk fra egyptisk
oldtid
Klippetempelet ved Theben-fjellene. |
Utsikt fra terrassen på klippetempelet. |
Punt ble også kalt røkelsens hjemland. Så for å kunne framstille
røkelse selv sørget egypterne for å frakte med seg 30 myrratrær, med en stor
jordklump rundt hvert enkelt. Trærne ble så plantet på terrassene foran dette
klippetempelet.
Fra tempelinngangen. |
Hvordan Hatsjepsut endte sine dager, vites visstnok ikke. Flere
spørsmål enn svar svirrer derfor gjennom hodene våre i det vi forlater tempelet
ved Theben-fjellene. Inntrykk har hun etterlatt seg, denne dronningen som
tydeligvis utfordret det mannsdominerte samfunnet så pass sterkt at
etterfølgeren la ned et stort arbeid bare for å tilintetgjøre de fysiske
framstillingene av henne.
Men selv om det meste
fremdeles er hyllet inn i historiens mørke, og en god del nok enda må regnes
som egyptologenes eget, eksklusive domene, har denne dagen likevel brakt med
seg nye fliker av innsikt i oldtidens Egypt. Fliker som også har bidratt til
økt forståelse av, og, ikke minst, fascinasjon for, den kolossale kulturarven
som dette fattige landet fremdeles forvalter – på vegne av oss alle.
På bussturen tilbake til hotellet hører musikk med. Og utvalget inkluderer da selvsagt gode, gamle Brinsley Schwarz og, nettopp, låten «Egypt":
Vekket minner fra lignende tur med fremragende guide.
SvarSlettFin blogg dette!
Takk skal du ha! Ha ei fortsatt fin påske!
SvarSlett