Oppdagermonumentet i Lisboa. Henrik Sjøfareren fremst. Vasco da Gama nummer tre. |
170 mann dro ut. 54 kom tilbake. Det var statusen for Vasco
da Gama etter hans første seilas til India. Men om mannefallet var dramatisk,
la nok ikke det en demper på de kriteriene for suksess som rådet i den
ekspansive sjøfartsnasjonen Portugal på slutten av 1400-tallet. Slik suksess
ble snarere målt i det som ble brakt hjem etter turen: Te, krydder, tekstiler.
Og, ikke minst, i det at med dette lå sjøvegen til India klar til bruk.
Mosteiro dos Jerónimos i Belém. Sjøfartsmuseet holder til i den vestligste delen, lengst fra kamera. |
Det Maritime Museet
Det Maritime Museet i Lisboa bør besøkes i mai. Før varmen
blir for påtrengende og turiststrømmen for intens. Besøk utenom høysesongen
gjør det også enklere å studere dette praktfulle bygget i bydelen Belém ved
bredden av elva Tagus; like i nærheten av havna der mange oppdagelsesreisende startet
sin ferd mot det ukjente. At museumsbygget også utgjør den vestlige fløyen av det
enorme kirke- og klosterkomplekset Mosteiro dos Jerónimos, understreker den
ærverdige, nesten sakrale, stemningen som omgir fortellingene om denne
voldsomme ekspansjonsperioden i europeisk historie. En periode der kyststaten Portugal
vokste til å bli et verdensomspennende imperium.
Sjøfartsmuseet: Fra den eldste delen av utstillingene. |
De utstilte gjenstandene, om det nå er skutemodeller,
sekstanter, uniformer eller våpen, knytter fortellingene til de personer som
frontet de portugisiske kongenes imperieambisjoner. Disse framtredende
oppdagerne kan også skues samlet. Riktignok ikke her i selve museet. Men ikke
langt unna heller. For nede ved havnen omkranser de den symbolske skipsstavnen
som utgjør det mektige oppdagermonumentet. I front troner Henrik Sjøfareren; prinsen
som startet jakten på nye handelsruter etter at Tyrkia hadde lagt under seg
Midtøsten, og med det gjort karavanhandelen mot øst langt mer kostbar. Dermed
ble det vanskeligere å skaffe luksusvarer som krydder, silke og porselen til
Europa. Henrik Sjøfareren nådde Guinea-kysten i 1456, og skipene brakte hjem
slaver, elfenben og gull. I tillegg: kunnskapen om at Afrikas kyst dreier mot
øst. En annen oppdager, Bartolomeu Diaz, utnyttet denne kunnskapen, og rundet
Kapp Det Gode Håp i 1488. Etter å ha fått konstatert at kystlinjen derfra strakte
seg mot nordøst, måtte Diaz imidlertid sette kursen hjemover igjen. Mannskapet
hans nektet nemlig å seile videre.
Vasco da Gama
Om Diaz endret sine planer som følge av et gjenstridig
mannskap, stod slike former for demokratisk innflytelse neppe på noen dagsorden
hos hans etterfølger, Vasco da Gama.
Vasco da Gama regnes som et nasjonalt ikon i Portugal. Da
blir det også naturlig at museumsbesøket mitt denne lørdagen seint i mai 2012,
først og fremst brukes til å finne ut mer om de ekspedisjonene han ledet.
Fødselsåret er noe usikkert, men trolig var Vasco da Gama
omkring 30 år da kong Johan 2. ga ham i oppdrag å seile rundt Afrika for å
finne sjøvegen til India. Det var området langs Afrikas østkyst nord til den
nordlige delen av Det Indiske Hav som ennå ikke var utforsket. Kongen så for
seg at ekspedisjonen ville kunne åpne opp for nye, sikre og dermed lukrative handelsveger
til Østen, og da først og fremst til India. En sjøveg til India ville også
svekke maktposisjonen til republikken Venezia, som hadde monopol på handelen
med Asia.
For ganske nøyaktig 515 år siden, den 8. juli 1497, lettet 4
skip anker på havna i Lisboa. Skipene satte kurs mot Tenerife og Kapp
Verde-øyene, og fortsatte derfra videre sørover. Om bord var 170 mann. Knapt 4
måneder seinere, den 4. november, nådde de land ved den afrikanske kysten, ikke
langt fra Kapp Det Gode Håp. 9 650 km på åpent hav var da tilbakelagt.
Deretter bar det nordover. Ved juletider passerte ekspedisjonen ei kyststrekning
som da Gama ga navnet Natal; som kan oversettes med «Kristi Fødsel».
Vasco da Gama hadde selv kommandoen over det største skipet i flåten, São Gabriel. Her i modellutgave på sjøfartsmuseet. |
Sultanen av Mosambik
Ut på nyåret 1498 fikk Vasco da Gama foretrede for sultanen av Mosambik. Særlig begeistring over besøket ga ikke sultanen uttrykk for. Han stilte seg snarere skeptisk både til europeerne og til deres hensikter. Lite hjalp det at gavene de brakte med seg heller ikke falt i god jord. Som et forsøk på å lette på den trykkede stemningen prøvde da Gama seg med en aldri så liten bløff. Han betrodde sultanen at han var muslim. Sultanen ble imidlertid ikke mer munter av dette. Snarere kan det virke som om han gjennomskuet bløffen. For etter hvert som besøket skred fram, gled skepsisen over til direkte fiendtlighet. Til slutt ble det så ampert at da Gama og hans menn rett og slett fant det lurest å komme seg unna så fort de klarte. Trygt ombord avfyrte de en rekke skudd mot sultanen og hans landsby.
Ut på nyåret 1498 fikk Vasco da Gama foretrede for sultanen av Mosambik. Særlig begeistring over besøket ga ikke sultanen uttrykk for. Han stilte seg snarere skeptisk både til europeerne og til deres hensikter. Lite hjalp det at gavene de brakte med seg heller ikke falt i god jord. Som et forsøk på å lette på den trykkede stemningen prøvde da Gama seg med en aldri så liten bløff. Han betrodde sultanen at han var muslim. Sultanen ble imidlertid ikke mer munter av dette. Snarere kan det virke som om han gjennomskuet bløffen. For etter hvert som besøket skred fram, gled skepsisen over til direkte fiendtlighet. Til slutt ble det så ampert at da Gama og hans menn rett og slett fant det lurest å komme seg unna så fort de klarte. Trygt ombord avfyrte de en rekke skudd mot sultanen og hans landsby.
Muligens resulterte episoden i at da Gama ble mer fiendtlig
innstilt overfor afrikanere generelt. Utenfor kysten av det som i dag er Kenya
valgte portugiserne iallfall å gå til angrep på flere ubevæpnede handelsskip,
og røvet med seg det som fantes av verdier.
Samtidig innså Vasco da Gama behovet for trygge havner langs
ruten mot India. Da han ankret opp i Maldini i februar 1498, sørget han derfor for
å inngå allianse med sultanen her. Da Gama ga ham viktig støtte i et angrep på
Maldini- sultanens erkefiende, sultanen av Mombasa. Som takk for innsatsen fikk
portugiserne med seg los, som, med sin kunnskap om monsunvindene, kunne føre flåten
trygt over Det Indiske Hav og fram til målet for turen.
Vasco da Gama går i land i Calicut, India, den 20. mai 1498 (foto: Wikipedia.) |
Saamoothiri
Den 20. mai 1498 nådde ekspedisjonen byen Calicut på
sørvestkysten av India. Forhandlingene med den lokale herskeren, Saamoothiri,
for å få i stand en handelsavtale, kunne starte. Da Gama hadde utkast til
avtale klar. Imidlertid var det en del arabiske handelsmenn som begynte å
blande seg inn i diskusjonen. De hadde sine interesser å ivareta; interesser
som mer eller mindre direkte kolliderte med portugisernes.
Et ganske omtrentlige formulert avtaledokument kom likevel i
stand til slutt: Men da Saamoothiri forlangte at portugiserne skulle etterlate
seg varelageret sitt som pant for den inngåtte avtalen, fikk da Gama nok. Han
beordret rask avreise uten noe slags seremoni, og satte avgårde.
Dette uventede oppbruddet var nok ikke bare forårsaket av
misnøye med handelsavtalen. Også andre grunner fantes uten tvil. På dette
tidspunkt var nemlig populariteten til portugiserne i ferd med å nå et nytt
lavmål – for å si det mildt: Som en avslutningsfest på oppholdet hadde nemlig
da Gama invitert ombord en rekke prominente arabiske og indiske handelsmenn. Ganske
sikkert slike som han oppfattet som rivaler. I løpet av kvelden hadde han sørget
for å ta livet av samtlige av dem.
At Vasco da Gama etter dette satte avgårde så fort vind og
bølger bar, er forståelig. Mindre forståelig er det at han valgte å la noen fra
sitt eget mannskap bli igjen på stedet, for å bemanne en liten handelsstasjon.
Etter massakren om bord var jo et slikt tiltak dømt til å mislykkes. Og disse
portugiserne fikk heller ikke leve særlig lenge.
Sykdom og død innhentet snart også det øvrige mannskapet.
Vel ute på havet ble mange rammet av skjørbuk. Da ekspedisjon ankom Malindi, etter
å ha brukt hele 123 dager på å krysse Det Indiske Hav, var halvparten ombord
døde. Og vel hjemme i Portugal i august 1499 hadde Vasco da Gama igjen bare 2
skip og, altså, 54 mann, av de opprinnelige 170.
Vasco da Gama døde av malaria i Goa, India, i 1524. Sarkofagen er plassert i kirka som ligger øst for sjøfartsmuseet i bygningskomplekset Mosteiro dos Jeronimos. |
Uansett; denne ekspedisjonen
markerer et tidsskille i portugisisk, og europeisk, historie. For med denne lå sjøvegen
fra Europa til Østen åpen – med de mangfoldige konsekvenser det kom til å få …
--------------
Amerigo Vespucci fra Firenze var en sjøfarer og
oppdagelsesreisende som opererte samtidig med Vasco da Gama. Vespucci
gjennomførte flere ekspedisjoner til Sør- og Mellom-Amerika omkring år 1500, og
regnes blant de aller første europeere som innså at disse landområdene utgjorde
et eget kontinent; et kontinent som i dag bærer hans navn.
På sin siste utgivelse, «Banga», har amerikanske Patti Smith
en låt om oppdageren Amerigo Vespucci. Her er «Amerigo»:
Interessant! Jeg var i Lisboa for 15 år siden. På dagstur fra Algarvekysten. I juli måned... Rundt 40 varmegrader, så mai er nok uten tvil en bedre måned for et besøk. Mitt kamera streiket i varmen, så jeg har ikke så mange bilder derfra. Besøket i Mosteiro dos Jerónimos var en stor opplevelse, likeså Vasco de Gama monumentet. Lisboa er vel verdt et besøk!
SvarSlettEnig med deg! Både Sjøfartsmuseet og det ganske nye museet for moderne kunst, som ligger like ved, er verdt å få med seg. Men helst ikke i 40 varmegrader:)
SvarSlett