Trondhjems Sjøfartsmuseum. |
Fra utstillingene i første etasje. |
Vel inne viser det seg at huset er uventet romslig. Utstillingene fordeles over to etasjer, tematisk tilpasset rominndelingen i den gamle murbygningen på Brattøra; der museet for øvrig har hatt tilhold siden 1971. I første etasje er det utstilt en rekke modeller av større og mindre fartøyer fra ulike tidsperioder. Hovedfokus her er på dampskipsperioden. Den imponerende modellsamlingen gir et tydelig innblikk i de stolte sjøfartstradisjonene som byen bærer med seg.
Utstillingene i andre etasje er viet sjøfart og sjøfolk. |
I andre etasje er utstillingene nærmere konsentrert om sjøfartsbyen
og skipsbyggingsbyen Trondheim, og om sjømannslivet. Ved hjelp av montrer
innfelt i veggene fortelles det om alt fra etablering av skipsverft, via mer
eller mindre eksotiske gjenstander som sjøfolka brakte med seg hjem, til fart i
farlige farvann med sjørøveri og forlis.
Enkelthistoriene fascinerer. Ikke minst den om linjeakevitten:
(foto: Wiki/Strinda:) |
Enkefru Lysholm, eller «Hoffagentinnen» som hun ble kalt,
regnes som en svært innflytelsesrik forretningskvinne - i ei tid da det jo var
rimelig langt mellom slike. Selv om hun trakk seg ut av aktiv forretningsdrift
i allerede 1790, kom hun til å være en sentral skikkelse i byens næringsliv,
og, ikke minst, selskapsliv, også i åra som fulgte. Så sterk var hennes
posisjon, sies det, at det ble saluttert i Trondheim hver gang «Hoffagentinnen»
ankom byen.
«Trondhjems Prøve»,
som for øvrig var det første skipet som ble bygd ved Trondhjems Skibsværft, la
i 1805 ut fra havna i byen. Skipet var fullastet med eksportvarer av ulikt slag.
Målet for ferden var de hollandske besittelser i det fjerne Østen – dagens Indonesia.
Blant varene om bord fantes der også noen tønner med potetbrennevin. Brennevinet
var lagret på eikefat, som tidligere hadde vært brukt til lagring av vin. Håpet
var at potetbrennevinet skulle falle i smak også på den andre siden av kloden.
Linjeakevitt - i monter. |
Om det skyldtes ekstra behov for en førjulsdram, eller om
der lå andre årsaker bak, vites ikke. Iallfall ble det tatt smaksprøver av
dette brennevinet som hadde krysset ekvator to ganger. Prøvesmakingen ga en
ganske annen opplevelse enn den dette fluidet hadde gitt før det la ut på sin
lange seilas. Denne gang smakte det faktisk som et helt annet produkt! Den
konklusjonen delte de, alle som testet det hjemkomne brennevinet. Således ble linjeakevitten til. Og det i Trondheim
for ganske nøyaktig 205 år siden; midt under bitre napoleonskriger og i ei
ellers hektisk førjulsstrid.
------------------------
------------------------
Charles Robert Darwin. (foto: Wikipedia.) |
I desember 1831, 24 år etter at «Trondhjems Prøve» var trygt
tilbake i trønderhovedstaden, la en ung Charles Darwin ut på ei lang sjøreise.
Trass i farens tydelige skepsis, hadde det til slutt lyktes det den unge
naturfagentusiasten å få bli med marinekapteinen og naturforskeren Robert
FitzRoy på hans planlagte jordomseiling med HMS «Beagle». Hele fem år varte
turen, og omtrent to tredjedeler av tida brukte Darwin til å utføre undersøkelser
på de landområdene skipet passerte. Studiene han foretok, ikke minst på det søramerikanske
kontinent, dannet grunnlaget for Darwins utforming av utviklingslæren. Den
læren har som kjent satt svært solide spor etter seg – på flere områder.
Faktisk også i musikken.
Så da passer det å avslutte med The Low Anthem og «Charlie
Darwin» - mens jeg funderer på hva som hadde skjedd dersom Charles’ far virkelig hadde fått
viljen sin til slutt:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar