Streng. Faktisk en anelse morsk. På avstand, iallfall, kan
det se slik ut. Ved nærmere ettersyn oppdages det milde draget i det markante
ansiktet. Noe overbærende, kan hende, i blikket hans? Med et snev av det
sydlandske? Kanskje skyldes det den kraftige mustasjen. Eller de markante
øyenbrynene. Ett eller annet der. Ett eller annet med måten han skuer over det
hvitmalte stakittgjerdet, fra sin plass i museumshagen på Østre Korsahaug i
Ålesund. Skuer mot den gulmalte Rønnebergløa og mot det eneste gjenværende
eksemplaret av den overbygde livbåten «Uræd». Trygt forankret den også, sin
nyervervede kjendisstatus som «Norsk Attraksjon» til tross. Her, solid sikret
på en sokkel av stein, på denne nesten naturstridige fjellknausen midt i en by
der for øvrig dynamitten har preget utviklingen mer enn noe annet, finner vi
altså bysten av Peder Elibert Tonning.
Bysten av Peder Elibert Tonning, en av de siste verkene fra billedhugger Ambrosia Tønnesen |
Som en vokter står den der, med et blikk som følger en hver
museal haugvandrer på veg inn i denne særpregede empirevillaen som huser Aalesunds
Museum. Og uansett ærend: Bysten av Peder Elibert Tonning kan man ikke unngå å passere
dersom man vil besøke Aalesunds Museum. Og hvorfor i all verden skulle man
forsøke å unngå det? Det er der jo overhodet ingen grunn til! Snarere tvert i
mot, tør jeg påstå. For opphavsmannens egen historie er så absolutt verdt et
øyeblikks fartsdempende dveling før de byhistoriske utstillinger inntas:
Fritidsfisker som han var på sin hals, gjorde at Peder Elibert
Tonning ble et årvisst innslag på hotell Union på Øye i Hjørundfjorden. Alltid
på det samme hotellet, og alltid medbringende sin trofaste, spanske tjener. Før
han satte kursen innover fjorden, var han like årvisst innom
forretningsforbindelser i sin fødeby Ålesund. Forhandlet med dem om priser og
leveranser, og tegnet nye kontrakter. Besøket ble avsluttet med en bedre
bacalaomiddag på ett av byens hoteller. Årvisst det også; et sikkert sommertegn
i denne lille kystbyen. Greit nok alt dette, for så vidt. Men ikke noe av det kvalifiserer til
plassering på sokkel utenfor Aalesunds Museum. Så her må det ligge andre
årsaker bak:
Selv om han bodde størstedelen av sitt liv i Spania, glemte
Peder Elibert Tonning aldri sin fødeby. Generasjonene
før ham hadde da også vært med på å sørge for at båndene til Ålesund var svært
så solide: Bestefaren, Peder Tonning – tollbetjent og postmester - var blant
dem som stod bak den vellykkede kampanjen for å skaffe Ålesund fulle losse- og
ladestedsrettigheter i 1824. Peder Tonning ble byens første ordfører etter
formannskapslovene i 1837, og var stortingsmann for Romsdal Amt i hele 5
perioder.
Peder Elibert Tonning ble født på Steinvågneset den 7.
september 1847, knapt et halvår før unionskongen Oscar 1 valgte å tildele Ålesund
formell status som by. Unge Tonning begynte sin løpebane på kontoret hos Knud
Olsen, som drev fiskeforretning. Etter noen år etablerte han sin egen forretning
i fisk og sild. Og tidlig på 1870-tallet utrustet han flere ekspedisjoner til
området rundt Svalbard, for å fange hvitfisk og torsk. Tonning var selv med på
disse turene.
Det var helsemessige årsaker som gjorde at Peder Elibert Tonning
i 1874 bestemte seg for å flytte til Spania. I Santander etablerte han
importfirma for fisk og rogn, sammen med den spanske fiskeskipperen Velasco.
Velasco førte for øvrig selv i mange år fartøyene «Concordia» og «Paz» i
klippfiskfart mellom Spania og Norge – og var ofte innom Ålesund: Byens økende
betydning som eksporthavn for fisk og fiskeprodukter gjorde det nødvendig med
hyppige besøk hit.
Fra sin base i Spania gikk Tonning også inn i arbeidet med å
få bygget tråleren «Hai» i 1906. «Hai» regnes som den første norskbygde tråler.
Dette prosjektet må sees som en del av den ekspansjonslyst og optimisme som
rådet i de maritime næringene i Ålesund i åra etter bybrannen.
Selv om trålersatsingen ikke ble noen direkte suksess,
opparbeidet Tonning seg etter hvert et svært så solid firma. Da hans spanske
kompanjong døde, fortsatte firmaet under navnet «E. Tonning». Tonning ble i
1898 norsk/svensk, seinere norsk, visekonsul i Santander. For sin
samfunnsinnsats ble han tildelt St. Olavs Orden i 1917.
Peder Elibert Tonning fortsatte sin forretning fram til han
døde den 18. mars 1927. Størsteparten av hans betydelige formue ble
testamentert til Ålesund Gamlehjem og til Aalesunds Museum, med en halvpart på
hver. Museet sin andel utgjorde ca.
170 000 kroner. 170 000 kroner var et betydelig beløp på den tida. Styret
for museet, som i mange år hadde arbeidet med å få ervervet et eget bygg, fikk
med dette muligheten til å sette sine planer ut i live.
Den 16. mai 1930 ble dermed Rasmus Rønnebergsgate 16 kjøpt
fra Rønneberg-firmaet til en pris av 100 000 kroner. Eiendommen bestod av
hovedbygninga og et større tomteareal. Noen år seinere ble også løa ervervet.
Elleve år etter at Aalesunds Museum hadde overtatt
eiendommen på Østre Korsahaug, avsluttet den 82 år gamle billedhuggeren
Ambrosia Tønnesen sin portrettbyste i bronse av museums-mesenen Peder Elibert Tonning.
Rasmus Rønnebergsgate 16 var på dette tidspunktet rekvirert av de tyske
okkupantene. Og samlingene var evakuert, og plassert i tryggere omgivelser i
Norddalen. Dermed ble det først etter krigen at Tonning-bysten kunne settes opp
i museumshagen.
Siden har den stått her, trygt plassert på denne grønne
oasen midt i byens sentrum. Passelig tilbaketrukket – men stadig like nærværende.
En personifisert påminnelse om en by som ikke minst kan takke fiskeeksporten
til Spania for sin framvekst. Og som Aalesunds Museum kan takke for sin stadige
eksistens her på Østre Korsahaug. Altfor sjelden, dessverre, er det at
påminnelser som dette trer fram. De som faktisk finnes fortjener derfor så
visst å bli støpt i bronse!
Avslutningsvis en annen som foretok en "Spanish Stroll" - Mink deVille:
Avslutningsvis en annen som foretok en "Spanish Stroll" - Mink deVille:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar