Minus femten ute, denne torsdagskvelden midt i mars. Toget rister, nærmest skaker, under en øredøvende støy. Vi har funnet oss hvert vårt klapp-sete i den trange vogna, og holder oss fast så godt vi kan. Egentlig en passende introduksjon - tenker jeg: dette skiftet fra den behagelige og vel tempererte turbussen, og over hit. For nettopp dette er det jo museumsformidling egentlig dreier seg om: Å trekke publikum direkte inn i den historiske rammen av det som skal fortelles. For de mange som hadde sitt daglige virke her i sølvgruvene på Kongsberg, representerte for øvrig togturen inn i fjellet et stort framskritt; nærmest et kvantesprang bort fra de uendelig lange og bratte stigene som tidligere måtte forseres for å komme til og fra de mørke og dype gruvesjaktene.
Fra utstillingshallen. |
Etter 12 minutter er togturen unnagjort, og vi kan stige ut
i behagelige 6 plussgrader, mer enn 300 meter under jorda. Vi befinner oss i en
fjellhall, der vogner og forskjellige typer arbeidsredskap er utstilt. På
veggene henger portretter og andre fotografier. Bildene danner en fargerik
kontrast til det grå berget. En entusiastisk ung mann går i gang med å vise oss
rundt. Han vet det meste og mer til om historien til sølvgruvene. Samtidig
følger han godt med oss, og sørger for at vi ikke roter oss vekk i dette konglomeratet
av ganger.
Historien om sølvverket startet slik:
Våren 1623 var to gjeterbarn, Helga Verp og Jakob Grosvold, ute
med dyra i åsene vest for Kongsberg. Tradisjonen forteller at en av oksene
deres stanget horna inn i fjellveggen, slik at skinnende sølv kom til syne.
Fedrene til de to fikk vite om funnet. Sølv ble hentet ut. Og snart var de to
fedrene i gang med å støpe sølvknapper, som de reiste rundt på markedene med.
Ut på høsten nådde nyheten om det bemerkelsesverdige funnet
København og kongen, Christian 4. Han sørget raskt for at det ble satt i gang
gruvedrift her. Dermed innledes en industriepoke som skulle komme til å vare i
hele 335 år.
Omviseren gir oss ei levende skildring av hvordan det var å jobbe
på et slikt sted, flere hundre meter inne i fjellet. Han beretter om uendelig
lange nedstigninger til de sparsommelige opplyste gruvegangene - og tilsvarende
oppstigning når dagen var omme. Stigene ble avløst av primitive
heisanordninger, bestående av to parallelle stokker som beveget seg opp og ned,
og som hadde trinn der man kunne trå fra ett over til det neste. Etter å ha
sett hvordan slike innretninger fungerte, er det liten tvil om at overgangen
til skinner og tog virkelig var en omveltning for gruvearbeiderne.
Det var tyskere, rekruttert fra saksiske bergverk, som dominerte
drifta de første århundrene. Alt fra organisering og administrasjon til
navngivning av gruver, ble preget av tyske bergverkstradisjoner. Sølvet fra
Kongsberg holdt svært god kvalitet, og både Christian 4. og hans etterfølgere
på den dansk-norske tronen, prioriterte utbygging og utvikling av sølvgruvene høyt.
Blant annet ble den første offentlige kjerreveg i Norge anlagt i 1624 mellom
Kongsberg og Horten, nettopp som transportveg for gruveselskapet.
Striper av sølv. |
Fallende sølvpriser gjorde at virksomheten ble mindre lønnsom
utover på 1900-tallet. Så den 17. mars 1957 gjorde Stortinget endelig vedtak om
nedlegging av drifta ved Kongsberg Sølvverk.
Deler av de gamle gruvegangene er altså blitt museum. Et museum
der så vel anlegget i seg selv, som de enkelte installasjoner fra ulike epoker i denne imponerende lange industrihistorien, blir gjort
levende av en meget engasjert omviser. En omviser som makter å koble
fortellingene knyttet til det daglige slitet her under bakken, til framveksten
av landet vårt som industrinasjon. For den økonomiske betydning dette 1700-tallets
oljereservoar hadde for bygginga av det moderne Norge, kan nok knapt
overvurderes.
Vel ute av sølvberget, under en stjernehimmel som denne kvelden forekommer
meg langt mer tindrende enn på aldri så lenge, er det gode gamle Ulf Lundell,
og låten «Eld i Berget» - som dukker fram fra stillheten:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar