Ålesund i ruiner. Buholmen er en av få bydeler som står igjen. (Foto: Aalesunds Museum.) |
Den unge studenten nølte ikke, men bestemte seg der og da for å delta i hjelpearbeidet i den brannherjede byen. Han ble dermed én av mange bergensere som meldte seg som frivillige for å være med på å hjelpe de mer enn 10 000 ålesundere som var blitt offer for ildens herjinger denne skjebne-natten, den 23. januar 1904.
Carl Joachim Hambro. (Foto: Wikipedia.) |
I erindringsboken "De første studenterår", som utkom i
1950, gir den seinere avismann, parlamentariker og stortingspresident et
levende innblikk i hvorledes representanter for de som kom med nødhjelp til
byen, opplevde de første kaotiske dagene etter denne altutslettende
brannkatastrofen. Interessant også at han framhever ålesundsbrannen som et
tidsskille - ikke bare i norsk historie, men også i et større perspektiv:
"... Det var en vennlig, en hjelpsom, i tilbakeblikket nesten
naiv tid som ebbet ut. Den store krig mellom Japan og Russland brøt ut ennu
mens hjelpearbeidet i Aalesund var i full gang. --Port Arthur var den neste by
som blev raseret, den første i en lang, lang rekke av byer som er lagt øde av
menneskenes brutalitet gjennem firti år..."
Når vi kjenner fasiten på 1900-tallet, har en slik vurdering absolutt noe for seg. Der og da var det imidlertid først og fremst den enorme viljen til å hjelpe, som ble lagt merke til.
"Den var
øieblikkelig, og den var spontan."
Keiser Wilhelm 2. (Foto: Wikipedia.) |
De tyske hjelpeskipa var imidlertid ikke de aller første som ankom
Ålesund. Allerede om ettermiddagen på branndagen lørdag 23. januar, ankret en
båt opp ved Skansekaia. Om bord var den aldrende forfatter Alexander L.
Kielland. Kielland, som på dette tidspunktet var amtmann og bodde i Molde,
hadde rekvirert dampskipet "Rauma" og lastet det med matvarer og
ulltepper. Fra havnevesenets lager på Skansekaia, ett av de få bygga som stod
igjen i bysentrum, satte Kielland i gang med den første utdelinga til de som
hadde mistet hus og hjem.
Også andre var raskt på pletten for å hjelpe. Agent Br. Brynildsen
tok initiativ til innsamling av mat og klær blant sine bysbarn i Bergen.
Allerede om kvelden den 23. dro han nordover med "Helga", fullastet
med gaver til brannofrene.
Fiskerimyndighetene, med Johan Hjort i spissen, sørget for at
misjonsskipet "Eliezer" ble slept nordover for å tjene som losjiskip
for husløse ålesundere. Og det var nettopp ombord i "Eliezer" at
student Hambro fikk anvist ei køye da han kom til den nedbrente byen.
Ruinbyen Ålesund - sett mot nord. Bygningene som stod igjen på Skansekaia ble tatt i bruk som lager for innkomne gaver til brannofrene. (Foto: Aalesunds Museum.) |
Stort bruk for den køya fikk han likevel ikke. For i de ni døgna
Hambro var i Ålesund, var han knapt ute av de klærne han stod og gikk i. Hambro
ble satt til å være med på sortering og fordeling av mat og klær. Det var et
arbeid som for øvrig ble ledet av en annen bergenser, fiskeripioneren Johan
Hjort. I følge hans egen skildring, opplevde Hambro få forsøk på tyveri fra
varelagrene – trass i at byen manglet det meste av ordensmakt i denne perioden.
Til og med drikkevarene fikk stort sett være i fred.
I den grad Hambo opplevde vanskeligheter, var det i forhold til
byens myndigheter. Noen tilfeller skildres: For eksempel ble det forlangt at de
provisoriske skura som var satt opp ved kaiene, skulle fjernes. Begrunnelsen
av var slike bygninger stred mot de kommunale byggeforskriftene. Dette nektet
naturlig nok Hambro å etterkomme. Og lagerskura ble stående.
Selv om han tydelig anerkjente den tyske keiserens innsats for å
hjelpe ålesunderne, mente Hambro at de store tyske hjelpeskipa også bidrog til
å komplisere arbeidet med å dele ut mat og andre nødvendighetsvarer. Utdelingskomiteen
fulgte prinsippet om at det kun var de som hadde et arbeid å utføre, som fikk utdelt
mat. Andre hadde ikke noe i den nedbrente byen å gjøre, og skulle derfor heller
ikke være med i betraktningen når det gjaldt nødhjelp. Slike prinsipp viste seg
imidlertid vanskelig å håndheve i praksis. Stadig dukket der opp folk som ikke
hadde lovlig opphold i byen. Og ved å ro ut til et av de tyske skipa, ble de tildelt både mat og husrom. I tillegg ble de overdynget med gaver - i følge
Hambro.
For, "...han virket også som en ruin fra en periode
med større tømmer, når han vandret rundt med sin pelspjekkert, med pelslue på
hodet og stokken i hånden..."
Alexander L. Kielland. Her på sokkel i Molde. |
Dessuten tygget Kielland skråtobakk - og det "...
ikke uten iver." Studenten ventet andaktsfullt på at et og annet åndfullt ord
skulle utgå fra den store forfatterens munn. Det gjorde det ikke. Derfra kom der
kun en og annen tynn tobakksstråle.
Carl Joachim Hambro omtaler også den utmattelsen som etter hvert
kom til å bre seg blant de ganske få som var satt til å administrere dette
omfattende hjelpearbeidet. Dager og uker med minimalt med søvn, satte sine
spor. Skråtobakk ble delt ut som oppkvikkende middel for å kunne holde det
gående gjennom lange og kalde vinternetter.
Og da beskjeden kom om at hjelpekomiteen skulle oppløses, forlot
den knapt nitten år gamle studenten den nedbrente byen med lett hjerte.
Lengselen etter et varmt bad og reine klær overskygget alt annet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar