Fra utstillinga på Lillehammer Kunstmuseum. |
Tilfeldigvis var jeg innom museet på samme tid som det skulle være omvisning. Og det tok ikke mange minutter i lag med en usedvanlig ivrig og kunnskapsrik guide før jeg skjønte at her hadde jeg tatt skammelig feil. Fellesnevnerne formelig fløt fram i de fleste formuleringer fra guidens munn etter hvert som vi beveget oss fra det ene bildet til det neste. Mange paraleller knyttet til kjærlighetsliv, ensomhet og sjalusi var det som preget begge disse kunstfaglige nybrottsmenn. Dessuten - og ikke minst - hadde de en felles trang til å utvikle uttrykksformer gjennom stadig nye variasjoner av enkelte motiv. Denne repeterende tilnærmingen var også, slik jeg oppfattet det, en rød tråd i utstillinga.
Edvard Munch |
Egentlig er dette imidlertid to utstillinger. Den ene heter "Kjærlighetens strand. Edvard Munch og Åsgårdstrand." Den andre heter "Edvard Munch by Andy Warhol." Men i og med disse er satt opp samtidig, og blir presentert i lag, er vel fellesnevnerne mellom disse kunstnerne, viktige å få fram.
Munch-utstillinga er et samarbeid mellom flere museer, og er ment som et første ledd i markeringen av 150-årsjubileet for Munchs fødsel, som er i 2013.
Warhol-utstillinga tar utgangspunkt i motiver Warhol lånte fra Munch; presentert i form av maleri og ulike varianter av silketrykk. Begge utstillingene er altså vel verd å se - men sørg for å få med omvisninga. For en som ikke er kunstfaglig utdannet, var det inspirerende guiding som gjorde besøket på Lillehammer Kunstmuseum til noe langt mer enn ei vanlig vandring blant kunstverk.
Edvard Munch by Andy Warhol |
Ei gruppe unge musikere, med John Cale og Lou Reed i spissen, dannet i 1965 gruppa Velvet Underground. Gruppa, som eksisterte fram til 1973, regnes i dag for inspirator for det meste innenfor punk og annen alternativ rock. Også Andy Warhol var tett knyttet opp til Velvet Underground. Og det berømte banan-motivet på debutalbumet deres, var Warhols verk.
Lang tid etter at deres veger skiltes, både musikalsk og visstnok også personlig, kom Reed og Cale sammen igjen etter Warhols død. Som en hyllest til deres store inspirator, ga de ut albumet "Songs For Drella" i 1990. "Drella" var et oppnavn som ble brukt på Warhol. Oppnavnet skal være ei sammenstilling av Dracula og Cinderellla - og sier jo en del om hvordan omgivelsene oppfattet ham. "Songs for Drella" tar for seg faser i Warhols liv. Delvis skildret i første person, delvis i tredje.
Her er et par musikalske smakebiter fra et svært så særpreget album - som også tåler gjenhør etter 20 år. Den første låten beskriver The Factory som "Open House":
-Og de som hadde "The Style it Takes" slapp også inn på The Factory:
Takk for at du tok oss med på denne museumsvandringa, Ivar. En kreativ sammenstilling av to originale og banebrytende kunstnere:-)
SvarSlettTakk for hyggelig kommentar, Eldar! Trivelig å se at bloggen blir lest.
SvarSlett