mandag 19. april 2010

...og så over til noe helt annet: Web 2.0-kurset

Etter gjentatte - riktig nok milde i formen, men likevel; gjentatte, oppfordringer fra kursleder, ser jeg meg nødsaget til å benytte bloggen til å fortelle å hva jeg har gått gjennom på Web2.0-kurset. Har jo ambisjoner om å fullføre med stil, må vite!

Det har seg nemlig slik at førstkommende torsdag er siste kursdag. For å få kursdiplom - og dermed være med i trekninga av ei bærbar datamaskin, skal bloggen inneholde ei beretning om hva som er blitt gjort under kurset. Så her kommer den:


Før første kursdag skulle vi opprette en gmail-konto. Det hadde jeg gjort tidligere, så jeg brukte i stedet tid på hvorledes dokumenter kan deles gjennom google-docs. Fikk selv delt ei heil bok fra Kjetil, som han hadde skrevet. Det gjorde at jeg fikk sans for dette: Boka var raskt tilgjengelig uten at den måtte lastes ned først, og uten at den tok opp noe plass på serveren min.

Så fulgte første kursdag:
Da  kom ei bibliotekdame fra Buskerud inn på klasserommet der vi satt. Hun hadde ikke med seg noen hjelpemidler. Ikke så mye som ei bitte lita minnepenn var hun utstyrt med! Nei, hun hentet rett og slett power point-presentasjonen sin fram fra google-docs. Dermed slapp hun alt bagasje-peset på flyplassen som vi andre må slite med. Så dette med lagring på Google virket absolutt tiltalende!

Samme dagen laget jeg blogg og etablerte meg på mikrobloggforumet Twitter. Bloggingen har jeg fortsatt med, og vært ganske aktiv.  Legger inn tekster, bilder og filmsnutter - og det kommer jeg vel til å gjøre i tida framover (iallfall så lenge det snør ute som nå!) Twitter virker som et nyttig redskap til å videreformidle meldinger og interessante lenker. Dessuten har den svært god søkemuligheter. Så den kontoen kommer jeg nok til å beholde. Fikk også forsøke bruk av RSS, og å koble blogg til andre forum, f.eks. til Twitter.

Før andre kursdag var jeg innom Facebook og Linkedln. Har foreløpig falt av fra den første, men har beholdt kontoen til den andre. Opprettet også MSM-konto, der de som ivrer for slikt, kan nettprate - eller chatte-  i veg, dersom de det ønsker.

Andre kursdag brukte jeg mye tid på å sette meg inn i "Wiki"s, og opprettet konto i PBworks. Å bruke dette som diskusjons- og innspillggruppe - f.eks. i forhold til ideer for personalturen vår, er absolutt nyttig. Se også at ideen som reindyrkes her, gjennom Wikipedia og andre Wikis - nemlig det å dele kunnskap - er en bærende ide med Web 2.0.

Jobbet også en del med Flikr, som jo er en unik måte å dele bilder på - med hele verden. Da jeg søkte på "Borgundgavlen" og så antall bilder (ikke minst ferske bilder) og de mange kommentarene til hvert enkelt, innså jeg at dette er en flott måte å nå ut til mange på; når vi f.eks. ønsker å markedsføre museumsområdet.

Når det gjelde personlige bilder, synes jeg Picasa nettalbum virker enklere i forhold til å avgrense tilgang - men det er sikkert en smakssak.

Etter andre kursdag har jeg forsøkt dette med "mashups". Skjønner prinsippet, men har ikke helt funnet ut hvordan det skal anvendes i praksis. Dessuten har jeg jobbet videre med bloggen, forsøkt meg videre på Twitter og, ikke minst, lagt ut et par artikler på digitalt fortalt.

I og med at overskrifta på dagens blogg er sterkt inspirert av Monty Python, avslutter jeg gjennomgangen med en klassisk sketsj fra dem. Håper samtidig at ikke kommunikasjonen mellom oss humanister og den teknologiske utviklingen blir parallell med den som her vises; mellom filosofi og fotball!


3 kommentarer:

  1. Veldig bra, Ivar! Du har en kjempeflott blogg som vi kommer til å få se mye til tror jeg! Fra å egentlig ikke ville være med er det et sjumilsteg til dit du er i dag:-)Stå på!

    Jeg har krysset av på lista mi, men kan ikke se å ha fått dokumentasjon for ting4, 7, 10 og 12. Ting 13, har du delvis tatt med oppsummeringa du nå har gjort. Dette fikser du jo kjappt, men det ser ut til at du må bruke kvelden på dette. Straffelekse mellom kl 19.00 og 22.00 i kveld! He, he he....

    Fra spøk til alvor. Du må dokumentere oppgavene som gjenstår inne kl 24.oo i kveld/natt hvis du vil ha sjans på å vinne minipc. Og ABM-u kommer på kursavslutniga....

    Mvh Frøydis

    SvarSlett
  2. Frøydis!
    Da skal ting 4, 7, 10 og 12 være i orden:
    Har satt meg inn i podcast, og laget abonnement til Google-leser på Videopodcast på NRKs Lydverket.
    7. Har forsøkt google-kart-funksjonen og laget vegbeskrivelse mellom museet og der jeg bor.
    Del.icio.us var interessant! Søkte på Roy Jenkins sin biografi om Winston Churhill, og la til som bokmerke noen av de treffene jeg fant. opprettet også konto der.
    Forsøkte også Twitpics, som du anbefalte, og det var greit å bruke.
    Har dessuten jobbet i nettskya med Google docs og lagt inn div aviser som abonnement i Google-leser.

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Du er i boks! Og med hvilken stil:-) Du har gjort en fenomenal jobb. Dette er ditt medium, helt tydelig. Du har en fantastisk blogg, som kommer til å bli en slager og til etterfølgelse for andre direktører. Hadde vært glimrende om du greide å videreføre dette med oppdatering min en gang i uka.

    Det har hatt stor betydning at du som øverste leder har vært så engasjert i dette og en pådriver. Det er over halvparten som fullfører og det er jeg veldig førnøyd med. Resten skal vi få i land innen april er omme:-)

    SSM er i tet, og det er du også!
    Mvh Frøydis

    SvarSlett